
Wat betekent rook dat uit de auto komt?
Rook die uit de auto komt
Een beetje witte rook uit de uitlaat op een koude ochtend kan alleen maar stoom betekenen en is redelijk normaal. Maar wat is een normale hoeveelheid rook uit je auto – en waarvoor moet je de serviceafdeling bellen?
Over het algemeen zou je auto niet veel rook moeten roken, vooral als het een nieuwer model is dat allerlei filters in de motor zou moeten hebben om de vervuiling te stoppen. Oudere auto’s moeten normaal gesproken ook redelijk schoon zijn, zolang ze maar goed onderhouden zijn, maar je zou kunnen verwachten dat een oudere auto een beetje meer rook blaast dan normaal, maar niet zozeer dat je andere auto’s verblindt op de autoweg.
Er zijn drie kleuren rook die vaak wijzen op een probleem met de motor en dus moet je opletten of je auto overtollige rook begint te produceren.
Witte rook
Witte rook uit de uitlaat kan veel dingen betekenen, maar een van de meest voorkomende problemen is wanneer de motor heter is dan normaal. Een beetje witte rook wanneer je de auto start, kan de motor opwarmen en condensatie wegnemen, maar veel rook wanneer de auto loopt kan het teken zijn van een paar problemen in de auto.
Rook die wit is, kan wijzen op een warme motor, dus dit kan duiden op een probleem met het koelsysteem, zoals het inlaatspruitstuk of de koppakking, waardoor er een probleem is met het koelmiddel. Dit kunnen ernstige motorproblemen zijn als ze onbehandeld blijven, dus het is het beste om een service afspraak te maken kort nadat je het hebt opgemerkt.
Blauwe rook
Blauwe rook geeft meestal een probleem met olie aan en kan vaak worden verward met witte rook, wat leidt tot grotere problemen langs de lijn als de juiste onderdelen niet tijdens gebruik worden geadresseerd. Hoewel het gewoonlijk ‘blauwe’ rook wordt genoemd, is het meestal meer paars-grijs of heel lichtblauw.
Deze rook gaat vaak gepaard met een algeheel verlies aan vermogen of de auto die worstelt om te accelereren. Dit is zeker het geval bij auto’s met turbocompressor, omdat blauwe rook ook kan betekenen dat de turbolader er iets mis mee heeft.
Op een gewone benzine voertuig betekent blauwe rook uit de uitlaat meestal dat de auto olie brandt, maar dit kan verschillende oorzaken hebben. Er kan een lekkende klep zijn, waardoor er olie in de motor kan komen die niet hoort, waardoor er rook uit de uitlaat komt. Als je uitlaat begint te blazen blauwe rook, is het het beste om te stoppen en je weg bijstands provider te bellen, als je die hebt. Als je blijft rijden, creëer je niet alleen gevaar voor andere weggebruikers, maar lekt ook eventuele lekkende olie in uw motorruimte.
Zwarte rook
Zwarte rook van de uitlaat wijst naar een probleem met de brandstof, die ofwel vervuild is of te zwaar vermengd met olie in de motor (hij zou moeten mengen, maar met de juiste balans van olie en brandstof). Als het gewoon een uitbarsting van rook is die dan verdwijnt, dan zou er geen serieus probleem moeten zijn – maar het is waarschijnlijk de moeite waard dit te vermelden bij je serviceadviseur bij uw volgende dienst.
Als er een overmatige hoeveelheid zwarte rook uit je uitlaat stroomt, heb je een groter probleem. De sensoren, het injectiesysteem of de brandstofleiding werken mogelijk niet naar behoren, die allemaal een trip naar de werkplaats nodig hebben om het probleem aan te pakken. Als je het probleem verlaat, kan dit ertoe leiden dat je meer brandstof gebruikt dan normaal en dat je op de weg gevaar loopt waardoor je auto ongeschikt kan worden. Net als bij blauwe rook, is het het beste om er niet mee te blijven rijden, omdat alle vloeistoffen die uit de brandstofleiding komen, mogelijk ontvlambaar zijn.
Hoe herstel je het?
Het repareren van een rokende auto is iets lastiger dan het bijvullen van vloeistoffen, omdat het meestal een indicator is van een probleem dat ernstiger kan zijn dan je denkt.
Je kunt het probleem diagnosticeren of isoleren, zodat u dit aan de serviceadviseur kunt vertellen, zodat zij een beter beeld krijgen van wat ze moeten behandelen wanneer ze naar uw voertuig kijken. Let op eventueel verlies van vermogen, of ruw lopen op snelheid of stationair en geluiden afkomstig van de motor. Laat het naar een servicecentrum slepen – probeer het niet te rijden, want dat kan de motor (nog) meer beschadigen.