
VW begint aan een $ 50 miljard elektrificatie plan
WOLFSBURG, Duitsland – Volkswagen verwacht de meest winstgevende fabrikant van elektrische auto’s te worden dankzij een uitbreidingsplan van meerdere miljarden euro voor het produceren van elektrische voertuigen, zei Chief Executive Herbert Diess op vrijdag.
VW zal in 2023 bijna 44 miljard euro ($ 50 miljard) besteden aan de ontwikkeling van elektrische auto’s, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsdiensten en verdere samenwerkings gebieden verkennen met de Amerikaanse autofabrikant Ford.
Diess zei te hopen dat hij tegen het einde van het jaar een hoofdovereenkomst zou hebben over de samenwerking met Ford, met de eerste aandacht voor bedrijfsvoertuigen. Hij voegde eraan toe dat een overname van Ford niet op de agenda stond en zei ook dat er geen plannen waren om een aandeel in het Amerikaanse bedrijf te nemen.
Massaproductie van elektrische auto’s zal de autofabrikant helpen de kosten tot hetzelfde niveau te verlagen als de huidige dieselvoertuigen, zei Diess op een persconferentie in Wolfsburg, de geboortestad van VW.
“Zeer emotionele voertuigen, hoge schaalvoordelen, ik denk dat we het meest winstgevende bedrijf in elektrische voertuigen zullen zijn”, zei Diess, die reageerde op een vraag.
De raad van toezicht van Europa’s grootste autofabrikant stemde over verreikende investeringsplannen om te beginnen met de massaproductie van elektrische voertuigen in Europa, de meest radicale strategie verschuiving sinds het diesel cheat schandaal van VW in 2015.
VW is van plan de productiviteit van zijn fabrieken tegen 2025 met 30 procent te verhogen door meer voertuigen van verschillende merken in dezelfde productielijn te bouwen. Het wil de onderzoeks- en ontwikkelings ratio van de autofabrikant op de autodivisie van de groep verlagen tot zes procent van de inkomsten vanaf 2020.
“Volkswagen moet efficiënter, productiever en winstgevender worden om de hoge uitgaven in de toekomst te financieren en concurrerend te blijven”, zei Diess.
Probleem in werkgelegenheid
De vakbonden, die de helft van de zetels in de raad van toezicht van Volkswagen beheren, moeten het plan om tegen 2025 wereldwijde productiecapaciteit voor 1 miljoen elektrische voertuigen te creëren, ondertekenen, omdat hun bezorgdheid over het samenstellen van elektrische auto’s minder werknemers vereist.
Ongeveer 436.000 banen in de industrie in Duitsland zijn gekoppeld aan het bouwen van voertuigen met benzine en diesel.
Banen worden bedreigd omdat een verbrandingsmotor 1.400 componenten in de motor, uitlaatsysteem en transmissie heeft, terwijl de batterij en motor van een elektrische auto slechts 200 componenten heeft, aldus analisten bij ING.
Het management van Volkswagen presenteerde deze week plannen voor het ombouwen van autofabrieken in Zwickau, Emden en Hannover om elektrische auto’s te bouwen, werkzekerheid voor werknemers tot 2028.
Het MEB-platform voor elektrische voertuigen van Volkswagen wordt ook door Ford aanschouwd omdat de twee bedrijven doorgaan met verkennende gesprekken over een alliantie om zelfrijdende en elektrische voertuigen te ontwikkelen.
“Onze twee bedrijven vullen elkaar uitstekend aan in termen van zowel producten als regio’s. De gezamenlijke ontwikkeling en productie van een reeks lichte bedrijfsvoertuigen vormt de kern van de beoogde samenwerking “, zei Diess.
VW verwacht aanzienlijke synergie-effecten van deze alliantie, waardoor mogelijk een volgende generatie Amarok-pick-up trucks en andere sport utility vehicles kan worden ontwikkeld, zei Diess.
Ford Chief Executive Jim Hackett vertelde Reuters deze week dat het bedrijf open stond voor investeringen in autonome autobedrijven door autofabrikanten en anderen, maar waarschuwde dat het uitbreiden van partnerschappen met VW een “delicate dans” was.