
Pirelli introduceert Ferrari GT-Banden op de Finali Mondiali
Pirelli is de exclusieve bandenleverancier van de Ferrari Challenge sinds het kampioenschap 26 jaar geleden begon. In de komende editie van de Ferrari Challenge staan zes Ferrari-sportwagens en zes van hun racevarianten, evenals de Pirelli-banden die ze gebruiken, in de schijnwerpers. Pirelli gebruikte de Ferrari Mondiali om nieuwe concepten te bekijken in de werkelijk extreme omstandigheden van de autosport. Meer dan 1000 coureurs hebben deelgenomen aan de Ferrari Challenge die in 1993 werd gestart en Pirelli heeft ontelbare banden voor het evenement geleverd. Vanwege het immense succes van de Europese serie, breidde Ferrari de Ferrari-uitdaging uit naar zowel de Verenigde Staten als naar Azië, waarbij elke Ferrari met Pirelli-banden de race inging. AUTO’S EN BANDEN: DE GESCHIEDENIS VAN DE FERRARI-UITDAGING
Het eerste Ferrari-model dat de one-make-serie inspireerde, was de Ferrari 348 Challenge, geïnspireerd op de 348 TB en TS uit 1989. De raceautovariant droeg de 3,5-liter V8-motor van het model die 320 pk produceerde. In vergelijking met zijn wegversie, had de 348 Challenge-auto niet veel modificaties, maar hij had wel slickbanden die Pirelli speciaal voor dit model maakte. De eerste Ferrari Challenge-band was een 17-inch slick met verschillende maten voor de voor- en achterzijde (respectievelijk 245 / 620-17 en 265 / 640-17). De banden waren ook nauw verbonden met die gebruikt voor de wegversie van de auto. Pirelli gebruikte de normale P Zero-matrijzen, met wijzigingen in de constructie en gebruikte verbindingen. De 348 werd voor het laatst gebruikt in de races van 1996, tijdens welke hij deelnam samen met de nieuwe 355 Challenge-auto. Deze uitdagingsauto was ook sterk geïnspireerd door zijn tegenhanger op de weg, tot aan de 380 pk-motor.
De belangrijkste onderscheidende kenmerken waren de veiligheidsvoorzieningen die nodig zijn voor de motorsport en de op maat gemaakte Pirelli-banden. Het was voor dit model dat Pirelli zijn eerste 18-inch banden voor Ferrari’s one-make-serie maakte en deze maat werd meer dan een decennium lang gebruikt. De derde wagen die tijdens de races werd gebruikt, debuteerde voor het eerst in de races van 2000: de 360 Challenge, afgeleid van de 360 Modena. Het had ook dezelfde kracht als de wegvariant (400 pk) maar woog minder. In 2001 onderging het een paar belangrijke wijzigingen, waarbij het vermogen werd verhoogd tot 415 pk. Er werden ook meer eisen aan de banden gesteld, maar de Pirelli-banden die in 2000 werden gebruikt waren meer dan capabel om deze uitdaging aan te gaan, met alleen veranderingen in de maten en de verbindingen.
De volgende belangrijke stap in de serie was de toetreding tot de 430 Challenge, die dezelfde 490 pk als de auto had, maar nieuwe technologieën gebruikte dankzij Ferrari’s lessen in de Formule 1-races. Dit omvatte het gebruik van het eerste carbonkeramische remsysteem van elke Ferrari-wedstrijdauto. Vandaar dat ook de banden moesten worden aangepast en dus de eerste 19-inch banden werden gemaakt, zowel in de vorm van slicks en bevochtigers. Voor de eerste keer ooit werden ‘volledig natte’ banden gebruikt, die een specifiek nat loopvlakpatroon hadden. In 2010 was de beroemde Ferrari 458 Italia de legale wegauto die werd gebruikt als inspiratie voor de nieuwste Challenge-auto.
De raceversie had dezelfde 570 pk maar woog 100 kilo minder, had specifieke motorkaarten en een wedstrijduitlaat. Een ander opvallend kenmerk was een elektronisch achterdifferentieel dat de banden nodig had om er tegelijkertijd mee te werken. Pirelli heeft de afmetingen en samenstelling van de banden aangepast, terwijl dezelfde wielmaat is behouden. Turbocharging kwam voor het eerst in beeld tijdens de Ferrari Challenge in 2016 met de komst van de 488 Challenge. Het vermogen nam met 100 pk toe in vergelijking met de 458 en de rondetijd nam met een seconde af. Pirelli bedacht nieuwe bandenmaten voor de 488 Challenge om de sterkere prestaties van de auto aan te kunnen. Theo Mayer, die Pirelli’s Ferrari Challenge-programma beheert, zei: “Het is een uitstekende gelegenheid voor Pirelli om samen met Ferrari aan de uitdaging te werken.
Naast de beroepschauffeurs zijn er ook gentlemen-drivers: amateurs die andere echte wereldbeloften hebben bovenop het racen. De banden worden altijd parallel aan de auto ontwikkeld, een jaar voordat de Challenge officieel wordt gelanceerd, waardoor de rijprestaties en prestaties voor bestuurders op elk niveau worden verbeterd. Het doel van deze ontwikkelingen was om de prestaties te maximaliseren met behulp van de nieuwste technische innovaties van de befaamde motorsportafdeling van Pirelli. Dit helpt om de banden meer te laten rijden in alle droge omstandigheden. Voor regenachtige omstandigheden is een specifieke volledige natte band ontwikkeld. Nu we het 26e jaar van onze samenwerking ingaan, is onze volgende doelstelling om een halve eeuw samen te vieren. “