Geschiedenis van Michelin

Bij een wit mannetje met een lichaam bestaande uit autobanden denk je waarschijnlijk aan Michelin, de grote Franse autobanden fabrikant. Wat je waarschijnlijk niet wist, is dat dat mannetje ook wel werd Bibendum genoemd en voor het eerst werd bedacht in 1898, gebruikt in een slogan. Vertaald staat er:”Nu moet er gedronken worden. De Michelin band drinkt de hindernis”. Hij houdt een glas in zijn handen met daarin scherven en spijkers. Hiermee wordt impliceert dat de banden van Michelin al deze hindernissen op de weg opslokt d.m.v.  de goede kwaliteit banden en het juiste profiel.

Michelin, het Franse autobanden merk, werd opgericht in 1889 door de twee broers André en Edouard Michelin. De autofabrikant is inmiddels uitgegroeid tot de op een na grootste bandenproducent ter wereld , één plaats onder concurrent Bridgestone. Michelin verkoopt momenteel zomerbanden, winterbanden en all-season banden bestemd voor personen auto’s, vrachtauto’s maar ook raceauto’s die op het circuit rijden. Ongeacht welk seizoen van het jaar het is, Michelin onderscheidt zich van zijn concurrenten door geweldige banden te produceren met extreem veel grip en een heerlijk rijcomfort. Daarnaast waren ze de eerste fabrikant die een rubberen band maakte voor koetsen, auto’s en zelfs de eerste rubberen band voor een trein. Ook richt Michelin zich op kaarten en gps systemen waarbij ze zichzelf ook promoten. Hieronder zie je een afbeeldingen uit het verleden waarbij het Franse merk zichzelf verkoopt door middel van een flyer.