‘S Werelds oudste auto’s die nog steeds draaien

Ben je trots dat je auto een mijlpaal aan kilometers heeft gehaald en nog steeds sterk is? Krijg je alle spannende gedachten over hoe je “klassieke” auto nog steeds werkt rond de snelwegen op eigen kracht?

Big deal!

Als je echt onder de indruk wilt zijn, neem dan een kijkje in deze negen auto’s die nog steeds draaien – die allemaal minstens 100 jaar oud zijn! (We vragen ons af wat de autoverzekerings tarieven voor deze auto’s kunnen zijn!)

1898 Stanley Steamer.

Dit was de bijnaam voor de voertuigen geproduceerd door Stanley Motor Carriage Company, de best verkopende autofabrikant in de twee jaar voor de eeuwwisseling. Eigenlijk hadden deze stoommachines een andere naam: de Flying Teapots.

1904 Rolls Royce.

Deze 10-pk tweezitter werd een paar jaar geleden op de veiling verkocht voor maar liefst $ 7,275 miljoen. Dat was niet alleen de hoogste prijs ooit betaald voor een Rolls, maar de verkoop verdiende ook dit voertuig het onderscheid van de duurste auto ooit gekocht via de telefoon.

1893 Benz Victoria.

Een van de broers van Victoria ondernam de eerste lange-afstands “roadtrip” in de geschiedenis van autorijden. Theodor von Liebieg was de bestuurder van die historische reis en waarschijnlijk duwde hij de Benz naar de topsnelheid van 19 km per uur terwijl hij op de openbare weg was.

1895 Panhard et Levassor.

Deze auto is gemaakt door een Frans bedrijf, dat vandaag zijn productlijn beperkt tot lichte, tactische en militaire voertuigen. Maar de fabrikant onderscheidt zich door verantwoordelijk te zijn voor verschillende automotive-innovaties, waaronder een moderne transmissie, een radiator aan de voorzijde en een koppelingspedaal aangesloten op een ketting aangedreven versnellingsbak.

1896 Lutzman Victoria.

Automaker Frederich Lutzman trad in de voetsporen van zijn landgenoten Karl Benz en Gottlieb Daimler. Lutzman produceerde zelfs enkele van de eerste auto’s die ooit in Groot-Brittannië werden geïmporteerd.

1896 Door stoom aangedreven Salvesen.

Dit voertuig is nooit in productie gegaan, maar werd in plaats daarvan gebruikt om rond het landgoed Salvesen in Schotland te toeren. De wagen vereiste niet alleen een stuurman aan de voorkant, maar ook een boiler man-stoker aan de achterkant om de op de achterkant gemonteerde, op een spoel gestookte ketel te bedienen.

1897 Delahaye Limousine.

Het merk Delahaye was het best bekend voor het maken van roadsters en jeep-achtige voertuigen in de eerste helft van de 20e eeuw. Maar deze riem gestuurde limousine was een van de eerste auto’s gemaakt door oprichter Emile Delahaye in Tours, Frankrijk.

1898 Dogcart.

Je zou dit de eerste “groene” auto in de geschiedenis kunnen noemen. Deze “hondenkar” was de eerste die werd uitgerust met een elektrische zelfstart-dynamotor, waardoor hij efficiënter heuvels kon beklimmen.

1884 De Dion et Trepardoux Dos-a-Dos runabout.

Dit voertuig heeft momenteel de titel van de oudste auto ter wereld die nog steeds wordt gebruikt. De back-to-back vierzitter heeft een stuur “helmstok” in plaats van een wiel, en naar verluidt bereikte een topsnelheid van 59.5 km per uur in een race in 1887.